"Külterületi földutak burkolattal történő kiépítése Jászszentandrás
településen"
2021. júliusában az önkormányzat támogatási kérelmet nyújtott be a Vidékfejlesztési Program keretén belül a Külterületi helyi közutak fejlesztése című felhívásra. Az irányító hatóság pozitív döntése után (amely 2022 márciusában érkezett ) tudott hozzáfogni az önkormányzat az igazi előkészítő munkához, a közbeszerzéshez és az egyéb teendőkhöz. A nyílt eljárásra számos érdeklődő jelentkezett, melyre végül a legkedvezőbb ajánlattevővel sikerült is megkötni a kivitelezési szerződést. A projekt 95%-os támogatású, utófinanszírozott, melyhez 239.248.974. Ft. támogatást sikerült nyerni a magyar állam és az európai unió társfinanszírozásával.
A projektről röviden: Jászszentandrás településen a Dózsa György út, a Rózsa út, a Petőfi Sándor út, a Kertész út és a Járási iskola út kiépítetlen külterületi útterületen helyezkednek el. A fent említett utak mindegyike külterületi útszakasz, jellegüket tekintve mezőgazdasági bekötő útként funkcionálnak, a rajtuk közlekedő járművek döntő többsége is a mezőgazdasági munkálatok kiszolgálói. A jelenleg földutak burkolattal történő kiépítésére nagy igény jelentkezett a külterületi lakosság részéről is. Jellemzően homokos a talaj, csapadékos időszakban a mély részeken megáll az esővíz, ilyenkor részlegesen, személyautóval, járhatatlanná válnak. Ősszel és tavasszal, évenként két alkalommal, földgyaluval, gréderezéssel végeznek karbantartást a járhatóság biztosítása érdekében az érintettek az önkormányzat bevonásával.
Közlekedésbiztonsági szempontból fontos, hogy főként az őszi, téli és tavaszi időszakban a belterületi utakat tehermentesítsük, és a lakossági közlekedésbiztonságot garantálhassuk. Ennek az oka az, hogy csapadékos időjárás esetén a mezőgazdasági gépek felhordják a sarat a földútról a műútra. Bár a gazdáknak fontos feladat, hogy letakarítsák a járműveket a felhajtás előtt, a valóságban előfordul, hogy csak részben oldódik meg. Legfőbb célunk, hogy az érintett utak mentén élő közel 500 ember életminőségét javítsuk azáltal, hogy a jelenleg minden évszakban nehezen járható földutak helyett jó minőségű utakon tudjanak közlekedni, ezáltal könnyen elérhetővé váljanak számukra az alapvető szolgáltatások. A külterületi tanyákon élőknek átlagosan 4 km-es távolságot kell megtenniük ahhoz, hogy elérjék a település központját, ezért nagyon fontos az, hogy megfelelő minőségű útszakaszokat tudjunk számukra biztosítani, melyek minden évszakban könnyen járhatóak gyalogosan, kerékpárral és gépjárművel is.
A projekt szakmai tartalma: A Dózsa György út (Hrsz.: 039) tervezési szakaszán a zúzottkő útalap 506 méter hosszon egyenes, 4,00 méter szélességű a tömörített földpadka mindkét oldalon 0,75 méter széles, a baloldalon szikkasztó jellegű földmedrű árok épült. A Járási iskola út tervezett kiépített útszakasz belterületi része 108 m (Hrsz.: 1037), külterületi szakasza 2341 m (Hrsz.: 037). Az útszakasz hossza: 2449 méter. A tervezett útalap a kezdő szelvénytől az első 50 méteren egy inflexiós ívvel (R = 210, R = 250 m) csatlakozik a meglévő szilárd burkolatú útszakaszhoz, a későbbiekben 3,2 méter szélességű egyenes vonalvezetésű. A Kertész út (Hrsz.: 015) tervezett kiépített útszakasz külterületen halad: 1859 m, és kapcsolódik a már meglévő Kertész út szilárd burkolattal ellátott részéhez. A csatlakozásnál a hengerelt aszfalttal ellátott burkolatszakasz 3,84 méter szélességű. A tervezésre szánt útszakasz hossza: 1859 méter. A tervezett útalap a kezdő szelvénytől egyenes a végszelvényig készült el. Csatlakozik a meglévő szilárd burkolatú útszakaszhoz, 14 méteren leszűkül 3,2 m-re, majd végig 3,2 méter szélességű. A Petőfi Sándor út (Hrsz.: 041) tervezett kiépített útszakasz külterületen halad: 2446 m, és kapcsolódik a már meglévő Petőfi Sándor út szilárd burkolattal ellátott részéhez. A csatlakozásnál a hengerelt aszfalttal ellátott burkolatszakasz 3,00 méter szélességű. Az útszakasz hossza: 2446 méter. A tervezett elkészült útalap a kezdő szelvénytől 1219 méterig egyenes, majd a geometriai adottságok miatt egy enyhe inflexiós ívvel folytatódik (R = 30 m) 14 m hosszon, majd ismét egyenes a végszelvényig. Csatlakozik a meglévő szilárd burkolatú útszakaszhoz, végig 3,2 méter szélességű. A Rózsa út tervezett elkészült útszakasz belterületi része 42 m (Hrsz.: 796), külterületi szakasza 1557 m (Hrsz.: 06), és kapcsolódik a már meglévő Rózsa út szilárd burkolattal ellátott részéhez. A csatlakozásnál a hengerelt aszfalttal ellátott burkolatszakasz 3,66 méter szélességű, az elkészült zúzottkő útalap 10 méter hosszon leszűkül 3,20 méterre, a végszelvényig. A tervezésre szánt elkészült útszakasz hossza: 1599 méter. Az útalap a kezdő szelvénytől az első 10 méteren leszűkül a már meglévő 3,66 m szélességű szilárd burkolatú útszakasztól, a későbbiekben 3,2 méter szélességű egyenes vonalvezetésű.